Bijeenkomst zorgtechnologie nodigt uit tot gezamenlijk vervolg
Zorgtechnologie neemt een steeds belangrijkere plek in in ons dagelijkse leven en bij de zorg voor ouderen. Hoewel het steeds meer geaccepteerd is om zorgtechnologie in te zetten waar het kan, blijkt het toch nog wel eens lastig om hierover het gesprek aan te gaan. Hierover ging de bijeenkomst van het lerend netwerk zorgtechnologie in het Dorpshuis in Austerlitz op 24 oktober.
Een bijeenkomst om met elkaar dieper in te gaan op hoe zorgtechnologie zo goed mogelijk aansluit bij ouderen van zorg naar gewoon leven. En hoe je hierover het gesprek aangaat in de zorg met elkaar en met ouderen. Een gesprek met zo’n 60 betrokken professionals, waaronder innovatiemanagers, i-Nurses, verpleegkundigen, begeleiders en verzorgenden.
Wanneer introduceer je zorgtechnologie bij een cliënt?
Er is een goede dialoog gevoerd over de vraag of zorgtechnologie vroegtijdig ingezet moet worden of pas wanneer er een concrete zorgvraag is. Eerder inzetten ervan kan acceptatie versnellen en waarde vergroten. Dit vraagt wel om een benadering die goed aansluit bij de situatie en het tempo van de cliënt en kan een tegengesteld effect hebben als er nog geen ervaren noodzaak is.
Belangrijkste gespreksonderwerpen tijdens de bijeenkomst
Tijdens de sessies gingen deelnemers interactief met elkaar in gesprek over verschillende standpunten rond het gebruiken van zorgtechnologie, zoals:
- Zorgtechnologie inzetten bij de zorg: Technologie is een middel om de zorg mee te ondersteunen en mensen langer zelfstandig te laten leven. Het vraagt vooral om afstemming op de wensen en behoeften van de cliënt alvorens het in te zetten. Er is geen “one size fits all” oplossing voor iedereen. Het persoonlijke gesprek over de mogelijkheden zorgt voor bereidheid om met zorgtechnologie te gaan werken. Het werken hiermee vraagt om goede en respectvolle afstemming waarin je duidelijk maakt, dat je het gebruik van zorgtechnologie heel nauw kunt afstemmen op de situatie en omstandigheden van de cliënt.
- Rollen van zorgprofessionals en naasten: Specialisten zoals iNurses en digicoaches zijn onmisbaar bij het starten met technologie bij een cliënt. Het blijft een uitdaging om hen hiervoor voldoende tijd te geven. Ook familieleden kunnen een rol spelen – soms hebben zij een positieve invloed, soms ook een remmende werking. Zij verwachten bijvoorbeeld zorg in de traditionele vorm (soms eisen ze dit zelfs), of als zij zelf een sterk beeld hebben van wat de cliënt kan en wil. Het inschakelen van herkenbare ambassadeurs (“mensen zoals zij”) helpt om zorgtechnologie bespreekbaar te maken en vertrouwen te krijgen bij cliënten en familie.
- Creatief omgaan met capaciteit en technologie: Technologie kan nieuwe mogelijkheden bieden bij beperkte menselijke zorgcapaciteit. Door samen te kijken naar wat wél mogelijk is, kunnen ook leveranciers meewerken aan oplossingen. Een gezamenlijke en geïntegreerde inzet van technologie als onderdeel van het zorgproces is hierbij een meerwaarde.
- Ondersteuning bij digitale basisvragen: Naast zorgvragen bestaat vaak behoefte aan ondersteuning bij eenvoudige digitale vragen, zoals het gebruik van WhatsApp. Dit laat zien dat cliënten niet altijd uit zichzelf gemotiveerd zijn om met technologie te werken. Begeleiding en betrokkenheid van de juiste mensen is hier belangrijk.
📸 Afbeelding van ZuidOostZorg
Innovatiemedewerker Loes Hullegien van Saffier over gespreksvoering bij technologie
In de eerste sessie nam Loes Hullegien, innovatiemedewerker bij Saffier de groep in een open gesprek. Dit ging over haar ervaringen als industrieel ontwerper in de wereld van de zorgtechnologie en haar ervaringen in het voeren van gesprekken met collega’s, cliënten en naasten over technologie.
Cordaan over de juiste boodschap bij het inzetten van technologie
De tweede sessie werd verzorgd door Lizzy Tonnaer, projectleider Innovatie & E-health bij Cordaan, en Myriam Limper, projectleider Digitale Dagbesteding bij Cordaan en eigenaar van Zorgvoort.nl. Vanuit praktijkervaringen, een rollenspel en de Self Determination Theory gingen zij in op wat volgens hen nodig is om medewerkers ‘de juiste boodschap’ over zorgtechnologie aan cliënten te laten overbrengen.
Waardevolle inzichten en praktijkervaringen om in de praktijk te delen en handvatten te krijgen om effectiever te communiceren over zorgtechnologie. Bekijk de presentaties met werkwijzen en praktijkvoorbeelden van Zorgkantoor Zilveren Kruis, Cordaan en Saffier in de bijlagen.
De initiatiefnemers bedanken alle aanwezigen voor hun waardevolle bijdragen en kijken uit naar de volgende stappen bij van Zorg Naar Gewoon Leven ondersteund met zorgtechnologie!
Graag horen we ook van jullie: welke thema’s zouden jullie graag terugzien bij de volgende bijeenkomst begin 2025? Mail ons op info@vanzorgnaargewoonleven.nl.